Monday, March 14, 2011

tips utk hilangkan nerbessss bila bercakap

andaaaa , heee aku mo share sikit about artikel ni.. aku dapat dri seorang blogger ni~
dlm hidup kita kena lah kongsi ilmu , kan sharing ni is caring ;)
bagus jua tips ni bila aku baca hmmm..
belum cuba belum tau kan3. . .

tips ni ditujukn to sesiapa yg akan buat presentation ka,mari bercerita ka,kontes menyanyi ka or apa2 sajala yg berkaitan berdepan dgn org ramai .

  • Buat persediaan awal. Hafal teks dari awal. Jangan hafal last minit.
  • Selalu prektis depan cermin supaya kita tau ekspresi muka kita.
  • Sediakan point-point penting dalam satu nota kecil supaya kita boleh rujuk semasa presentation.
  • Solat hajat pada malam sebelum presentation dan berdoa supaya kita tak terlalu gemuruh.
  • Jangan minum banyak air sebelum presentation nanti asyik nak ke tandas jek.
  • Tarik nafas dan baca bismillah berulang kali sebelum memulakan presentation.
  • Cuba relaks dan senyum kepada audiens.
nanti aku kan terai la tips ni horaiiit...** hrp2 la aku tidak akan terkena bab2 presentation potpetpotpet sorang diri ** tiada dlm kamusku hehe

p/s; haa jika anda nak melakukan sesuatu amalkan dgn baca BISMILLAH sbb mo ambil berkat melakukan sesuatu right! ;D

itu sahaja tips kali ini sekiaaan

No comments:

Post a Comment